A pontozást a nemzetközi versenyeken használt https://crawlerresults.com webes pontozórendszer segítségével rögzítik a pontozóbírák, melyek élőben is is és akár később is visszatekinthetőek, de később már nem módosíthatóak, így elkerülve az esetleges csalásokat.
A 2025-ös szabályzat frissült, az újdonságokat vastag, dőlt írással illetve áthúzással jelöltük!
A pontszámok és helyezési sorrend a verseny lezártakor felkerül az oldalra az adott futam alá.
Szabály | Pontok | Magyarázat |
---|---|---|
Kapu teljesítés | -2 pont | Pont akkor jár, ha egy első és egy hátsó kerék a kívánt irányban áthalad a kapun. Minden keréknek teljesen át kell haladnia a kapun anélkül, hogy hozzáérne a kapujelzőhöz, hogy elkerülje a kapujelző büntetését (kapuérintés). A kapukat tolatva, de haladási irányban is lehet teljesíteni. |
Kapu érintés | +10 pont | Hibapont akkor jár, ha a jármű bármely része hozzáér egy éles kapujelzőhöz, vagy elhalad a kapujelzőkön kívül, hogy így próbálja meg teljesíteni a kaput. A jármű által nem érintett kapujelzők élőnek minősülnek. Egy kapu két külön élő kapujelzőből áll. Az élő kapujelző megérintése futam közben bármikor +10 büntetést von maga után. A kapujelző csörlőkábellel történő megérintése kapuérintésnek minősül. |
Vissza borítás | +5 pont | Hibapontokat adnak minden alkalommal, amikor egy jármű felborul, és nem lehet javítani anélkül, hogy a vezető hozzáérne a járműhöz. A borulás végrehajtásához a jármű nem hagyhatja el a talajt. A járművet balra vagy jobbra kell gurítani, amíg mind a négy keréken fel nem áll. Ha a járművet fel kell emelni a talajról, az „Jármű érintésnek” minősül. |
Autó érintés | +10 pont | Hibapontokat adunk minden alkalommal, amikor egy járművet felemelnek a földről. A jármű felvételekor a hátsó tengellyel kell elhelyezni az utolsó áthaladt sorszámú kapuval (nem bónuszkapuval). |
Bónusz kapu | -10 pont | Pontokat adunk, ha egy jármű ugyanúgy áthalad a bónuszkapun, mint egy normál kapu. A bónuszkapuk nincsenek számozva, és a futás során bármikor megkísérelhetők – miután a jármű áthaladt a rajtkapun, de még a célkapu átlépése előtt. A bónuszkapu kísérlet után a versenyzőnek át kell haladnia a következő legalacsonyabb sorszámú élő kapun. A bónuszkapuk nem járnak Kapujelző büntetéssel, ha megérintik őket. Csak nem adnak bónuszpontokat. A kurzusoknak pályánként legalább 2 bónuszkapuval és legfeljebb 3 bónuszkapuval kell rendelkezniük. Hacsak egy versenyző nem fejezi be a pályát a megadott időn belül, a bónuszpontok nem számítanak bele a pontszámba. |
Öncsörlőzés | +2 pont | A csörlőt a teljes menet során a járműre kell rögzíteni. Behúzható, dinamikus és elektronikus csörlők megengedettek. A sofőrök természetesen csörlőzhetnek a terepről, például szikla, fagyökér stb. A nem terepre rögzített csörlők (kézzel, csörlőbottal stb.) Csörlőbot-büntetésnek minősülnek. Ez nem jár Járműérintés büntetéssel. A csörlés nem megengedett a 0. osztályban. |
Csörlőzés bottal | +5 pont | Büntetőpont akkor jár, ha a vezető a csörlőkarhoz rögzített csörlőt használja, vagy egy járműre szerelt csörlőt használ, amelyet a csörlőbothoz rögzít. A pálya terepen kívül másra csörlőző versenyzők csörlőbotos büntetésnek minősülnek. A pilótáknak saját csörlőbotot kell használniuk, és ki kell jelölniük valakit, aki hordozza és elhelyezheti a csörlőbotot, vagy ezt saját maga is megteheti. A csörlőbotok használata nem engedélyezett a 0. osztályban. A csörlőbot használata minden egyesületben ajánlott, de nem kötelező. |
Javítás a pályán | +10 pont | Pont akkor jár, ha a sofőr megjavítja járművét a pályán. Az idő nem áll meg, amíg a sofőr javításokat végez. Ez nem jár plusz jármű érintési bírsággal. A javítás befejeztével az idő megáll, és a vezetőnek úgy kell visszatennie járművét, hogy a hátsó tengely egy vonalban legyen az utolsó teljesített kapuval. A sofőr akkor folytathatja a versenyt, amikor a bíróa folytatásra utasítja, és folytatja az időmérést. |
Javítás pályán kívül | +10 pont | Pont akkor jár, ha a sofőrnek olyan javítást kell elvégeznie, amelyet a pályán nem tud elvégezni. A sofőr közli az időmérővel és a bíróval, hogy a pályán kívüli javítást kell végrehajtani. Az időt leállítják, és a sofőrnek 30 perc áll rendelkezésére a javítás elvégzésére. Más sofőrök megkezdhetik a futást, amíg a vezető elvégzi a javítást. Amint a sofőr végzett a javítással, és a pálya tiszta, akkor is a hátsó tengelyével indul, ha az utolsó kapu üres. 1 perc időbüntetést is kapnak. |
Tolatás | N/A | Nincs büntetés a hátra gurulásért vagy a hátramenet használatáér |
Tolatás V2 (jelenleg nincs!) | +1 pont | Hátrameneti büntetések – A legtöbb tagklub nem használ hátrameneti büntetést, és jelezték, hogy nem is szeretnék alkalmazni. Azonban volt elég érdeklődés ahhoz, hogy foglalkozzunk vele. A megoldásunk az, hogy létrehoztunk egy második pontozólapot a hátrameneti büntetések alkalmazásához, és ha ezt a szabályt használják, akkor a kizárási pontszámot 60 pontra emeltük. A klubok választhatnak a 50 pontos kizárási szabályrendszer és a hátrameneti büntetéseket alkalmazó, 60 pontos kizárási szabályrendszer között. |
- A futamok időtartama 6 perc. Minden versenyző, aki nem fejezi be a futamot az idő lejárta előtt, kipontozódik és számára a futam „DNF”-el véget ér.
- A futamok úgy kezdődnek, hogy a jármű első tengelye egy vonalban van a rajtkapuval, és akkor ér véget, amikor a jármű hátsó tengelye keresztezi a végső kapu középvonalát. A kapukat számsorrendben kell kitölteni a legalacsonyabbtól a legmagasabbig, és úgy kell elkészíteni, hogy a jármű a kapun a kapun jelzett irányba halad át. A szabálytalanul vagy rossz irányban áthaladó kapun +30 pontos kapukihagyás büntetés jár.
- A pálya ajánlott hossza 10 számozott kapu, 3 bónuszkapu, valamint rajt- és célkapu. Ezek a számok módosíthatók, hogy megfeleljenek az egyes klubok igényeinek. A kapukat két külön jelölőből kell készíteni, és minden kaput számozni kell, valamint nyíllal vagy más szimbólummal kell ellátni, amely jelzi a kapun áthaladó helyes irányt. Javasoljuk, hogy a bónuszkapuk színe eltérjen a szabványos kapuktól, ha lehetséges.
- A rajtkapu nem számít bele a Haladás vagy Kapujelző pontokba. Az idő akkor kezdődik, amikor a pontozó bemondja a „Go”-t, és akkor áll le, amikor a jármű abroncsai teljesen átjutottak a végső kapun.
- Ha egy versenyző összesen 50 büntetőpontot gyűjt egy futás során, akkor „DNF”, és az adott futam számára véget ér.
- Ha egy versenyző regisztrált a futamra, de nem jelent meg vagy technikai hiba miatt nem tud elindulni, „DNS”-t kap és 60 hibapontot.
- Ha egy kapujelzőt futás közben elmozdítanak, a jegyző utasítja a versenyzőt, hogy hagyja abba a vezetést, állítsa le az órát, és cserélje ki a kapujelzőt. A jegyző ezután bemondja a „Go”-t, és a sofőr folytatja a vezetést.
- A versenyzők és a pontozóbírák követik a járművet a futamok alatt. A futam során a pilóta bármikor bemondhatja a „Biztonság” üzenetet, és az óra leáll, hogy lehetővé tegye a versenyző számára a pozícióját biztonságosan változtatni. Ez arra szolgál, hogy a vezető elkerülje a potenciális biztonsági veszélyeket (nagy sziklák, fák, tócsák stb.), amelyek miatt el kell vonnia a figyelmét a jármű vezetéséről. A járműnek teljesen meg kell állnia a biztonsági megállás alatt. Amikor a sofőr áthelyezte magát, a „Mehet” üzenetet küldi. Ekkor a pontozó bemondja a „Start”-ot, és az óra újraindul, és a futam folytatódik.
- A csörlőzés minden osztályban megengedett, kivéve a 0. osztályt. Az öncsörlés során természetes tárgyhoz kell rögzíteni, például sziklához, fához, gyökérhez vagy csörlőbothoz. Személyről (cipő, kéz stb.) lecsörlőzni tilos. Az eseménynek otthont adó klub nem köteles csörlőbotot biztosítani, de erősen ajánlott.
- Minden osztály győztese a legkevesebb összpontszámmal rendelkező pilóta. A versenyzők 4 futamot hajtanak végre úgy, hogy a 4 pálya összesített pontszáma a végső pontszámnak számít. Döntetlen esetén a leggyorsabb pályaidőt elérő versenyző lesz a győztes. A futamok száma módosítható az egyes klubok idő- és helyigényének megfelelően, de a futamok minimális száma versenyzőnként nem lehet kevesebb, mint 2.
- Egy szezonban 5 futam lesz megtartva, a távolmaradók védelme érdekében a 4 legjobb eredményed (legalacsonyabb pontszámod) számolja majd a rendszer, automatikusan. Sorozat zárásakor (téli+nyári) összesített bajnokot is hírdetünk.
- A pontozók és a versenyvezetők döntései véglegesek.
Rövidítések:
DNF = Does Not Finish – Nem tudta befejezni
DNS = Does Not Start – Nem tudott elindulni