Torque-Twist: amikor a motor meghajtja a tengelyt, az ellenkező irányú reakciónyomaték hat az alvázra. Ez a fizika Newton harmadik törvényének RC-s változata: minden hajtásnak van egy ellentétes visszahatása.
A lényeg:
- A motor elforgatja a kardánt és a kerekeket,
- A hajtáslánc viszont „visszatekeri” az alvázat az ellenkező irányba,
- Ennek hatására az autó egyik oldala lesüllyed, a másik pedig felemelkedik gázadáskor, főleg meredek emelkedőn.
Mintha az autó „elfordulna magán” a tengely körül, miközben próbál felmászni. Innen a név: torque twist = „nyomatékcsavarodás”.
Mikor látványos?
- Erős nyomatékú, alacsony áttételű autóknál (pl. brushed 35T, 45T motorok).
- Hosszú rugóúttal és puha felfüggesztéssel rendelkező alvázaknál (pl. SCX10, TRX-4).
- Első hajtásra vagy hátsó hajtásra kihegyezett pillanatokban, amikor a tapadás nem egyenletes. (meredekebb emelkedő)
Mit lehet tenni ellene?
Többféle trükk is létezik, lehet kombinálni ezeket. Verseny körülmények között a legtöbb nem hatásos, ott csak a geomatria finomhangolása segít.
Rugó és lengéscsillapító hangolás:
- Keményebb rugó, vagy előfeszítés állítás a hátsó bal oldalon (vagy ahol emelni szokott, de ez nem keményíti a rugót).
- Kissé keményebb olaj az ugyanazon oldali lengéscsillapítóban.
Ez „ellensúlyozza” a csavarodást.
Link geometria módosítás:
- A hátsó felső linkeket nem párhuzamosan, hanem aszimmetrikusan érdemes rögzíteni (háromszögelés)
- Ha a hajtás irányába eső linket lejjebb viszed a vázhídhoz képest, az csökkenti a twistet.
(A hajtási nyomaték által keltett forgatóerő részben „szétoszlik” a linkeken.)
Alacsonyabb áttétel (gear ratio növelése):
- Finomabb, lassabb gázreakcióval a nyomaték nem „üt” ekkorát.
- Például 14T helyett 12T pinion használata.
Motor elhelyezés és súlyelosztás:
- Ha a motor és az akkumulátor középvonalban vagy kissé előrébb vannak, kevésbé lesz látható a csavarodás. (az új lcg alvázakat így fejlesztjük).
Anti-torque vagy “counter-rotation” tengelyek:
- Egyes alvázaknál (pl. Vanquish VS4-10, Gspeed, SSD, Gmade, HobbyPlus) a két tengely ellentétes irányban forog, így a nyomatékhatások részben kioltják egymást.
- Ez a holy grail megoldás, de csak bizonyos konstrukcióknál kivitelezhető.
Anti-torque bar / sway bar (stabilizátor):
- Finom, vékony stabilizátor rúd a hátsó hídon: elnyeli a csavaró hatást, miközben hagyja a függőleges mozgást.