Torque-Twist: amikor a motor meghajtja a tengelyt, az ellenkező irányú reakciónyomaték hat az alvázra. Ez a fizika Newton harmadik törvényének RC-s változata: minden hajtásnak van egy ellentétes visszahatása.

A lényeg:

  • A motor elforgatja a kardánt és a kerekeket,
  • A hajtáslánc viszont „visszatekeri” az alvázat az ellenkező irányba,
  • Ennek hatására az autó egyik oldala lesüllyed, a másik pedig felemelkedik gázadáskor, főleg meredek emelkedőn.

Mintha az autó „elfordulna magán” a tengely körül, miközben próbál felmászni. Innen a név: torque twist = „nyomatékcsavarodás”.

Mikor látványos?

  • Erős nyomatékú, alacsony áttételű autóknál (pl. brushed 35T, 45T motorok).
  • Hosszú rugóúttal és puha felfüggesztéssel rendelkező alvázaknál (pl. SCX10, TRX-4).
  • Első hajtásra vagy hátsó hajtásra kihegyezett pillanatokban, amikor a tapadás nem egyenletes. (meredekebb emelkedő)

Mit lehet tenni ellene?

Többféle trükk is létezik, lehet kombinálni ezeket. Verseny körülmények között a legtöbb nem hatásos, ott csak a geomatria finomhangolása segít.

Rugó és lengéscsillapító hangolás:

  • Keményebb rugó, vagy előfeszítés állítás a hátsó bal oldalon (vagy ahol emelni szokott, de ez nem keményíti a rugót).
  • Kissé keményebb olaj az ugyanazon oldali lengéscsillapítóban.

Ez „ellensúlyozza” a csavarodást.

Link geometria módosítás:

  • A hátsó felső linkeket nem párhuzamosan, hanem aszimmetrikusan érdemes rögzíteni (háromszögelés)
  • Ha a hajtás irányába eső linket lejjebb viszed a vázhídhoz képest, az csökkenti a twistet.

(A hajtási nyomaték által keltett forgatóerő részben „szétoszlik” a linkeken.)

Alacsonyabb áttétel (gear ratio növelése):

  • Finomabb, lassabb gázreakcióval a nyomaték nem „üt” ekkorát.
  • Például 14T helyett 12T pinion használata.

Motor elhelyezés és súlyelosztás:

  • Ha a motor és az akkumulátor középvonalban vagy kissé előrébb vannak, kevésbé lesz látható a csavarodás. (az új lcg alvázakat így fejlesztjük).

Anti-torque vagy “counter-rotation” tengelyek:

  • Egyes alvázaknál (pl. Vanquish VS4-10, Gspeed, SSD, Gmade, HobbyPlus) a két tengely ellentétes irányban forog, így a nyomatékhatások részben kioltják egymást.
  • Ez a holy grail megoldás, de csak bizonyos konstrukcióknál kivitelezhető.

Anti-torque bar / sway bar (stabilizátor):

  • Finom, vékony stabilizátor rúd a hátsó hídon: elnyeli a csavaró hatást, miközben hagyja a függőleges mozgást.